Het bouwen van een sterk werkgeversmerk, huidige medewerkers aan je binden en nieuw talent aantrekken, oftewel: employer branding. Een belangrijk onderdeel in jouw organisatie. Een goede employer branding beïnvloedt namelijk hoe (potentiële) werknemers naar jouw bedrijf kijken. Maar waarom is dit zo belangrijk en hoe kun je ervoor zorgen dat jij een sterk werkgeversmerk hebt? In dit blog vertellen wij jou graag meer over wat het betekent, wat het doet, waarom jij zeker niet kan achterblijven en geven we je een aantal tips. Lees snel verder!
Je werkgeversmerk (of employer brand) is hoe jij als werkgever in de markt staat. Bij potentiële werknemers, maar ook bij jouw huidige medewerkers. Hieronder vallen twee soorten: interne- en externe employer branding. Bij interne employer branding bouw je aan een sterk werkgeversmerk om zo jouw huidige medewerkers aan je te binden, met als resultaat een lager verzuim en verloop. Externe employer branding is het aantrekken van nieuwe medewerkers. Met een sterke externe employer branding werf je medewerkers die goed bij jouw bedrijf aansluiten en er ook graag willen werken. In werkelijkheid gaat het vooral om een goede werkgever zijn, voor je huidige én toekomstige medewerkers.
Waarom employer branding? Met een sterk employer brand bouw je aan jouw reputatie. Jouw reputatie is zeer belangrijk voor je naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten, je onderscheiden van concurrenten en talentvolle medewerkers werven. In de tijd van nu hebben we te maken met een ontzettend krappe arbeidsmarkt met meer vacatures dan sollicitanten. Slechts 11% van de Nederlandse werkzoekenden is actief op zoek naar een baan, 46% van de latent werkzoekende staat open voor een nieuwe baan en ruim 43% zoekt helemaal niet. Ook is veel verzuim en verloop steeds meer aan de orde. Zo wordt het steeds lastiger om talentvolle medewerkers aan te trekken en ze ook te behouden. Door bekend te staan als een goede werkgever, trek je mensen aan die passen bij jouw bedrijf en er ook graag willen werken. Medewerkers zijn meer tevreden, gaan met plezier naar hun werk en blijven het liefst zo lang mogelijk bij jouw bedrijf in dienst. Lagere wervingskosten en minder verzuim en verloop: een win-win situatie, toch?
Hoe kun je jouw werkgeversmerk versterken? Wij geven je graag een aantal employer branding tips.
Bij Dujob helpen wij onze partners graag bij het bouwen aan hun employer brand. Zo bieden wij onze klanten bijvoorbeeld klantpagina’s aan op de website van Dujob, waarop potentiële medewerkers meer kunnen lezen over jouw bedrijf en zo enthousiast worden om er te gaan werken. Door onze inhouse marketing dragen wij bij aan jouw werkgeversmerk en vinden we kwalitatief personeel dat bij jou past. Ook met ons samenwerken? Neem contact met ons op! Samen vinden we een oplossing voor jouw personeelsuitdagingen.