/
Hoe breng je slecht ...

Hoe breng je slecht nieuws aan een medewerker?

17 juli 2024

Op de werkvloer kan het wel eens voorkomen dat een werknemer niet functioneert naar behoren of niet meegroeit met de organisatie. Hierdoor ben je helaas genoodzaakt om de medewerker te laten gaan en is het tijd voor ‘het slechte nieuws gesprek’. Jij als leidinggevende bent vaak de aangewezen persoon om dit gesprek met één van jouw teamleden te voeren. Maar hoe kun je zo’n gesprek het beste voeren? Wij helpen je in dit blog graag op weg!

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn alle werkende handen welkom. Toch zijn kwalitatieve medewerkers van essentieel belang voor het goed laten verlopen van de diensten binnen jouw organisatie. Daarom wil je het liefst zoveel mogelijk medewerkers die passen in jouw organisatie, de juiste talenten en/of vaardigheden bezitten en hun werk goed uitvoeren. Zit er een medewerker tussen die niet aan deze punten voldoet? Dan is het tijd zijn om de medewerker te laten gaan. Dit nieuws breng je tijdens een persoonlijk gesprek onder vier ogen met de medewerker.

Tips voor het brengen van slecht nieuws

Gebruik je inlevingsvermogen

Slecht nieuws geven is nooit leuk, maar het ontvangen ervan ook niet. Toon daarom empathie tijdens het gesprek. Onthoud dat de persoon die voor je zit ook een mens is en kampt met gevoelens. Ook kan het ontslag voor de medewerker als een verrassing overkomen, goed om hier rekening mee te houden.

Draai er niet omheen

Zoals eerder vermeld kan het slechte nieuws als een verrassing overkomen. Ook is het voor jou moeilijk om het nieuws te delen. Vertel direct dat je de medewerker wilt laten gaan en wind er geen doekjes omheen. Zo weet diegene meteen wat er aan de hand is en schept dat een hoop duidelijkheid voor de medewerker.

Wees eerlijk over jouw beweegredenen

Het is belangrijk dat jouw medewerker het nieuws begrijpt. Wees daarom eerlijk over hoe de keuze is ontstaan. Geef inzicht en benoem ook voorbeelden waarom de werknemer niet goed functioneert. Vraag ook of de medewerker jouw punten begrijpt en of het ermee eens is. Met deze feedback kan de werknemer weer verder in hun loopbaan en ontstaat er geen verwarring.

Neem de tijd

Slecht nieuws brengen doe je liever niet. Wanneer je de boodschap duidelijk hebt gecommuniceerd, wil je het liefst zo snel mogelijk het gesprek verlaten. Echter kun je dit beter niet doen. Geef de werknemer even de tijd om het nieuws te verwerken en eventuele vragen terug te stellen.

Hoe brengen wij bij Dujob slecht nieuws?

Werkt een medewerker via Dujob bij één van onze opdrachtgevers, dan pakken wij de slecht nieuws gesprekken op. Zo hoeft een opdrachtgever niet zelf het gesprek aan te gaan met de medewerker. Fieldmanager Anna heeft regelmatig te maken met slecht nieuws gesprekken. Zij pakt dit vaak als volgt aan: “Zodra het gesprek eraan zit te komen, start ik met een goede voorbereiding. Voor mij is het belangrijk dat ik de situatie goed ken en een duidelijk beeld kan geven aan de medewerker. Tijdens het gesprek val ik direct met de deur in huis door het slechte nieuws te brengen. Ook geef ik uitgebreid uitleg hoe de keuze om de medewerker te laten gaan is ontstaan en geef ik de medewerker ruimte om vragen te stellen. Verder kijk ik mee naar goede vervolgstappen in diegene zijn loopbaan. Mijn grootste tip is dan ook om écht de tijd te nemen voor en tijdens het gesprek!”, vertelt Anna.

Het blijft vervelend om slecht nieuws te brengen, zelfs als je jarenlange ervaring hebt. Wij hopen dat je met deze tips voorbereid het gesprek in kunt gaan! Kun je toch wat hulp gebruiken bij het voeren van ontslaggesprekken? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Zelf meer kwalitatieve medewerkers aantrekken? Dat kan! Wat is Employer Branding en wat zijn de voordelen? Lees ons blog en zet jezelf als werkgever op de kaart.

Hoe breng je slecht nieuws aan een medewerker? - Dujob